Filter op:
-
Nieuws
"Digitaal is het nieuwe normaal in de zorg"
"Elke dokter, elke verpleegkundige, elke overdracht, elke uitwisseling is digitaal, daar gaan we naartoe. Ik zie Registratie aan de bron niet meer als een programma, maar als een beweging. De beweging is: digitaal is het nieuwe normaal in de zorg. In de normale wereld accepteren we faxen en handmatig invoeren niet meer. In de zorg accepteren verpleegkundigen, artsen en patiënten dit ook niet meer. Omdat de zorg zo groot en complex is, met veel gegevensuitwisseling en overdrachten, pakken we dit stapsgewijs op en daarbij is registeren aan de bron een essentiële voorwaarde."
Publicatie datum: 1 februari 2020 -
Nieuws
Digitale gegevensuitwisseling is mensenwerk
"Implementeren gaat niet alleen om standaariseren en techniek" stelt Marieke Hanegraaf " maar vooral om cultuur- en gedragsverandering. Dit gaat ook om de mens. Zorg verlenen en gegevens vastleggen is mensenwerk: afspraken maken, samenwerken en communiceren. Mensen die verantwoordelijkheid nemen in deze verandering zijn op zoek naar antwoord op de vragen als: wat betekent Registratie aan de bron voor mij en wat moet ik dan gaan doen? In deze transitie doorlopen zij verschillende fasen; openstaan, begrijpen, willen, kunnen, doen én volhouden. De cultuur- en gedragsverandering willen wij aanjagen en faciliteren met onder meer games, masterclasses en efficiënter gebruik van het epd."Publicatie datum: 1 februari 2020 -
Nieuws
We verzamelen en delen alle opgedane kennis en expertise over implementatie
Eenduidig en eenmalig vastleggen helpt in het verminderen van de sterk groeiende registratielast die zorgprofessionals ervaren. Iedereen is het eens met de principes en ambitie van Registratie aan de bron. Maar hoe implementeer je de BgZ en zibs? Hoe leg je gegevens op de juiste manier vast in het epd? En hoe maak je delen en hergebruik mogelijk? 'Vooruit is niet altijd rechtdoor' is een wijze constatering van Martin Bril. Dat geldt ook voor de implementatiepraktijk.Publicatie datum: 1 februari 2020 -
Nieuws
Het zorgproces is startpunt en het eindpunt bij digitalisering.
"Digitalisering moet het werk van de zorgprofessional ondersteunen, dan heeft hij of zij meer aandacht en tijd voor de patiënt en is betere kwaliteit van zorg mogelijk", stelt Yoen van der Linden, projectleider en adviseur kwaliteitsregistraties. "Mijn persoonlijke drive is de zorg beter te maken en dat kan alleen als het zorgproces het startpunt en het eindpunt is. Het zorgproces moet de basis zijn voor hergebruik van zorginformatie, of dat nu overdracht, onderzoek of kwaliteitsverantwoording is."Publicatie datum: 31 januari 2020 -
Nieuws
Jaarbeeld 2019 dubbelinterview
Dubbelinterview met Chris Polman en Carolien Bouma "Als we de patiëntgegevens die relevant zijn voor de zorg eenduidig vastleggen, dan schept dat zoveel voordelen", stelt Carolien Bouma,...Publicatie datum: 28 januari 2020 -
Nieuws
Project ‘Meten is beter weten’: tevredenheid en optimaliseren EPD gebruik
Onder het mom van ‘meten is beter weten’ is er een grootschalig onderzoek gestart onder zorgprofessionals die werkzaam zijn bij het Erasmus MC. Het doel is het meten van tevredenheid over het epd van Chipsoft in combinatie met het analyseren van data over het gebruik van het epd. De gedachte is dat als de zorgverlener voldoende kennis heeft over het optimaal gebruik van het epd de tevredenheid hoger is dan wanneer dit niet het geval is.Publicatie datum: 13 november 2019 -
Nieuws
Van data naar informatie
Van den Broek: "We zijn klaar, goed georganiseerd en alles staat discreet vast." Het belooft een strak verhaal te worden. Van den Broek vervolgt: "Bij ons begon het bij de vraag 'hoe maak je van data informatie?' Ons uitgangspunt was het zorgproces en de vraag 'hoe leg je data voor kwaliteitsindicatoren vast aan de bron'. Wij hebben dat aangepakt door de klant (patiënt) centraal te stellen."Publicatie datum: 13 november 2019 -
Nieuws
BgZ in de praktijk
Het belangrijkste dat Langenhuysen de toehoorders tijdens de programmadag meegeeft is dat Radboudumc al heel ver is, maar dat ‘niemand’ dit weet. In de ziekenhuizen in de regio weten ze het niet of onvoldoende, terwijl de medische samenvatting in de regio beschikbaar is. Tijd voor marketing inspanningen is haar boodschap.Publicatie datum: 13 november 2019 -
Nieuws
De koppeling van Registratie aan de bron met Waardegedreven Zorg en Kwaliteitsregistraties
Wat is er nodig om zorgprofessionals te motiveren om eenduidig te registreren? Geef ze een dashboard met informatie dat gebaseerd is op door hun ingevoerde data in het epd en en laat ze zichzelf afvragen of het klopt wat er staat. Klopt het? Dan klopt de data. Zie je gekke dingen? Dan moet je terug naar de bron; de ingevoerde data in het epd.Publicatie datum: 13 november 2019 -
Nieuws
Amsterdam UMC en KLAS onderzoeken epd tevredenheid
Amsterdam heeft in samenwerking met onderzoeksbureau KLAS, the Arch Collaborative, onderzoek gedaan naar tevredenheid in het gebruik van Epic. Het doel is te weten te komen hoe er wordt gewerkt met het epd; of het efficiënter kan en of mensen tevreden zijn.Publicatie datum: 13 november 2019 -
Nieuws
It's so hard when it doesn't come easy
Saskia de Jong is roadmap trekker in Groningen en vertelt: "Dan heb je net een epd geïmplementeerd en moeten er ‘ineens’ standaarden ingevoerd worden. Dan moet je uitleggen dat je met slechts het invullen van open velden in de epd nog niet met ‘de buren kunt praten’. Dus wat moet je doen?"Publicatie datum: 13 november 2019
NB Het programma Registratie aan de bron eindigde op 14 april 2022. De informatie op deze site wordt niet meer bijgehouden. Alle tools en praktijkverhalen zijn en blijven beschikbaar op Amigo!, het kennisplatform van Nictiz.
Ga hier naar Amigo!