Viola Brouwer, directeur EvA Servicecentrum Amsterdam UMC
Amsterdam heeft in samenwerking met onderzoeksbureau KLAS, the Arch Collaborative, onderzoek gedaan naar tevredenheid in het gebruik van Epic. Het doel is te weten te komen hoe er wordt gewerkt met het epd; of het efficiënter kan en of mensen tevreden zijn.
Het onderzoekt wijst uit dat het epd op de happy factor nog te laag scoort. Aan de ene kant is 33% van de gebruikers tevreden, aan de andere kant is 46% gefrustreerd. Het onderzoek toont aan hoe ontevredenheid met het epd gerelateerd is aan gebruik. Ook uit ander onderzoek is bekend dat organisaties die continue aandacht hebben voor epd trainingen, meer mensen hebben die blij zijn met het epd. In het Amsterdamse zal de focus de komende jaren daarom liggen op alle vormen van trainingen en trainingsprogramma’s. Van peer-to-peer trainingen en job shadowing tot het inzetten van key users per afdeling die hun collega’s trainen.
Het bijzondere van deze aanpak is dat het onderzoek zich ook gericht heeft op verpleegkundigen en niet slechts op artsen. Het is een bewuste keuze geweest omdat verpleegkundigen, in tegenstelling tot de groep artsen, de hele dag in teamverband werken, overleggen, elkaar bevragen en lastige zaken met elkaar bespreken, ook met de artsen. Volgens Brouwer is het van cruciaal belang de verpleegkundigen te betrekken in onderzoek, communicatie en implementatie om de tevredenheid van alle gebruikers te vergroten.