Guido van den Broek, CMIO Radboudumc
Van den Broek: "We zijn klaar, goed georganiseerd en alles staat discreet vast." Het belooft een strak verhaal te worden. Van den Broek vervolgt: "Bij ons begon het bij de vraag 'hoe maak je van data informatie?' Ons uitgangspunt was het zorgproces en de vraag 'hoe leg je data voor kwaliteitsindicatoren vast aan de bron'. Wij hebben dat aangepakt door de klant (patiënt) centraal te stellen."
De reis die de patiënt maakt door de zorg, beginnend bij de support desk, hebben we ontleed. Op elk contactmoment in het zorgproces is bepaald welke gegevens vanuit het zorgperspectief vastgelegd moeten worden. De kwaliteitsindicatoren zijn op basis van deze gegevens vastgesteld en vroegere tekstvelden zijn omgezet naar formulieren die in het epd zijn geïmplementeerd. Zo begon de productie van data die kon worden uitgeleverd voor kwaliteitsregistraties en kwaliteitsverbetering.
Zijn we nu klaar? Nee. Want andere Hoofd-Halscentra doen dit nog niet, waardoor we nog niet het inzicht verkrijgen waar we naar op zoek zijn. Met behulp van Registratie aan de bron gaan we ons ingerichte zorgpad nu delen met andere zorginstellingen. We onderzoeken of het zorgpad ingericht in Epic overdraagbaar is naar ChipSoft en of het ingerichte zorgpad in Epic overdraagbaar is naar andere Epic ziekenhuizen. Ondertussen meten we wel onze eigen kwaliteitsindicatoren en daardoor weten we dat de tevredenheid van onze patiënten een stijgende lijn vertoont. De laatste patiëntervaringen meting toonde een 9,2. Is dat voldoende? Nee. We gaan echt voor de 10.